• Partner portalu
  • Partner portalu
  • Partner portalu
Partnerzy portalu

Rozwiązania rzeczywistości mieszanej w zakresie planowania budowy i eksploatacji

Opublikowano: 03-10-2019 Źródło: zewnętrzne

W lutym 2019 r. firma Bentley Systems zaprezentowała nowe możliwości technologii HoloLens 2 firmy Microsoft – wykorzystała do tego aplikację poglądową, zintegrowaną z cyfrowym środowiskiem budowlanym SYNCHRO.


Połączenie aplikacji SYNCHRO XR firmy Bentley i gogli Microsoft HoloLens 2 pozwala wykorzystać możliwości rzeczywistości mieszanej na placu budowy. Fot. Bentley Systems Połączenie aplikacji SYNCHRO XR firmy Bentley i gogli Microsoft HoloLens 2 pozwala wykorzystać możliwości rzeczywistości mieszanej na placu budowy. Fot. Bentley Systems

Bardziej intuicyjne i przyjazne dla użytkowników

Co się zmieniło? Przede wszystkim, przeprojektowano wzory interakcji dla gogli HoloLens 2. Usprawniono śledzenie ruchów dłoni w sposób znaczący, dzięki czemu naturalna gestykulacja będzie lepiej wspierana, a użytkownicy będą mogli dotknąć hologramów. Nie tylko zresztą dotknąć – ale i chwytać, oglądać, obracać za pomocą ruchów nadgarstka, a nawet zmieniać ich rozmiar za pomocą oburęcznych gestów rozciągania.

Aplikacja SYNCHRO XR firmy Bentley wykorzystuje w pełni te nowe funkcje i umożliwia bardziej intuicyjną pracę z cyfrowymi bliźniakami – pozwala użytkownikom na współpracę we wspólnej holograficznej przestrzeni rzeczywistości mieszanej, wykorzystując naturalne gesty. Dzięki temu użytkownicy mogą razem planować logistykę projektów budowlanych, przeglądać linię czasu danego projektu oraz wybierać i badać poszczególne elementy.

Podczas projektowania aplikacji, nasze zespoły badań opinii i doświadczeń użytkowników skupiły się na stworzeniu łatwych do zrozumienia i dotykowych interakcji, możliwych do wykonania w zasięgu ręki. Dzięki aplikacji użytkownicy mogą zmieniać rozmiar, powiększać i obracać modele za pomocą łatwych do nauczenia gestów dłoni. Użytkownicy mogą użyć obu dłoni do podnoszenia obiektów jak gdyby znajdowały się przed nimi, mogą obracać nimi swobodnie w przestrzeni oraz rozciągać je, w celu powiększenia. Suwak „czasoprzestrzeni” pozwala na przesuwanie się za pomocą gestu dłoni w tył i w przód między etapami budowy.


Środowisko dla wielu użytkowników

Użytkowanie ekranów 2D i danych wejściowych myszki można z powodzeniem zastąpić interakcjami przestrzennymi z modelami 3D i 4D.

Takie rozwiązanie jest szczególnie istotne podczas pracy z hologramami w przestrzeni współdzielonej, co pozwala na uczestnictwo i interakcję nieograniczonej liczby użytkowników z danymi modelu holograficznego,

 
W trybie przestrzeni współdzielonej, użytkownicy mogą nawet podawać sobie wzajemnie poszczególne holograficzne obiekty 3D. Użytkownicy w odległych lokalizacjach mogą również korzystać ze wspólnego środowiska. Te rozwiązania całkowicie zmieniają sposób interakcji użytkowników z modelami cyfrowymi.

Rzeczywistość mieszana

Czym tak naprawdę jest HoloLens? To specjalny system powiązany z wirtualną rzeczywistością, wykorzystujący specjalne gogle, których działanie często określane jest mianem rzeczywistości rozszerzonej.

Dzięki goglom HoloLens użytkownik widzi swoje otoczenie wraz z hologramami, które zdają się być częścią tej przestrzeni fizycznej. Modele cyfrowe są dopasowane do przestrzeni fizycznej. Różni się to od wirtualnej rzeczywistości, w której użytkownik jest całkowicie pochłonięty światem wirtualnym i równocześnie odcięty od świata fizycznego. Takie rozwiązanie wzmacnia koncepcję cyfrowych bliźniaków, które nadal połączone są z rzeczywistością fizyczną. Zmienia to całkowicie definicję i sposób, w jaki określamy „rzeczywistość”.


Pośród innych funkcji HoloLens 2 znajduje się ergonomia i zwiększone pole widzenia (FOV), które wpływają znacząco na komfort użytkowania urządzenia i realistyczne środowisko jakie zapewnia. Waga urządzenia została równomiernie rozłożona na głowie użytkownika, dzięki czemu można z niego komfortowo korzystać przez 45 minut. Zwiększone 2-krotnie pole widzenia (FOV) sprawia, że hologramy zdają się być teraz częścią fizycznej przestrzeni. Dzięki aplikacji SYNCHRO XR, uzyskujemy niezwykle realistyczną wizualizację.

Połączenie aplikacji SYNCHRO XR firmy Bentley i gogli Microsoft HoloLens 2 pozwala wykorzystać możliwości rzeczywistości mieszanej na placu budowy. Fot Bentley Systems Połączenie aplikacji SYNCHRO XR firmy Bentley i gogli Microsoft HoloLens 2 pozwala wykorzystać możliwości rzeczywistości mieszanej na placu budowy. Fot Bentley Systems

SYNCHRO XR – dane techniczne

Aplikacja SYNCHRO XR działa dzięki połączeniu z bazą danych cyfrowych bliźniaków projektu działającą w chmurze. W centrum tej bazy danych znajdują się dane SYNCHRO, które obejmują zadania, zasoby, siatki 3D, pola danych użytkownika, dokumenty, problemy, użytkowników, firmy oraz status. Z tej bazy danych aplikacja potrafi wygenerować modele 4D wraz z możliwością przemieszczania się w przód i w tył po osi czasu budowy. Pozwala to zespołom budowlanym na wizualizację planowanego podejścia pracy z wykorzystaniem holograficznej mocy obliczeniowej HoloLens – zaawansowanego urządzenia rzeczywistości mieszanej dostępnego na rynku. Po załadowaniu danych do HoloLens użytkownicy mogą dopasować cyfrowe zasoby i informacje do świata fizycznego, a nawet zaktualizować dane i zsynchronizować je z powrotem do serwera.

Korzyści i potencjał

Nasi klienci szukają sposobów na zwiększenie bezpieczeństwa i produktywności w miejscu pracy. HoloLens zapewnia naturalny interfejs, pomagający zrozumieć informacje budowlane przedstawione w 4D. Pozwala to nie tylko na uwolnienie procesu etapowania budowy od ograniczeń ekranu 2D, lecz również na dopasowanie hologramów do rzeczywistości. Zapewnia to szybki i prosty sposób oceny planowanej sytuacji w porównaniu z rzeczywistymi ograniczeniami placu budowy. Nasi klienci widzą to rozwiązanie jako sposób oceny ich podejścia do budowy, co z kolei prowadzi do rozpoznania wszelkich problemów z bezpieczeństwem i pomaga poprawić procesy planowania i zarządzania projektem, przez przyjęcie idei radykalnej przejrzystości


Jeżeli dodamy do tego korzystanie z siatek rzeczywistości, to możemy mówić o jeszcze większej liczbie możliwości. Przykładowo, skanowanie rzeczywistości w warunkach powykonawczych można załadować do HoloLens, zapewniając w ten sposób wgląd w przekrój budynków, niczym korzystanie z promieni rentgena. Użytkownicy mogą widzieć przez ściany i sufity, aby zobaczyć co zostało faktycznie zbudowane przez nakładanie różnych warstw zeskanowanych danych w fizycznej przestrzeni. Rozwiązanie to zmienia całkowicie sposób, w jaki będziemy myśleć o konserwacji i renowacji budynków.

Podsumowanie

Zadaniem aplikacji SYNCHRO XR jest zwiększenie użyteczności i dostępności danych cyfrowych bliźniaków. Aplikacja umożliwia podłączenie na bieżąco do bazy danych planowania budowy, co otwiera nowy rozdział w historii interfejsów pozwalających na interakcję człowieka z maszyną. W uproszczeniu: celem tego projektu jest odkrycie nowych sposobów pracy i projektowania za pomocą danych. Projekt wyjaśnia również, co oznacza używanie danych cyfrowych w połączeniu z fizyczną przestrzenią – nie w postaci ekranów, na które patrzymy, lecz w postaci obiektów 3D, umieszczonych w czasie i przestrzeni.

Aplikacja SYNCHRO XR to coś więcej niż wciągające doświadczenie. Aplikacja synchronizuje dane w czasie rzeczywistym z serwerem w chmurze, na którym znajdują się dane projektów budowlanych, co pozwala użytkownikom na nowy sposób wchodzenia w interakcję z danymi.

 
Możliwość wprowadzenia cyfrowych modeli budowlanych 4D do rzeczywistości mieszanej jest pionierskim rozwiązaniem w branży i zapowiada zmianę interakcji całego łańcucha dostaw z cyfrowymi bliźniakami.

Aby dowiedzieć się więcej o aplikacji SYNCHRO i SYNCHRO XR dla gogli HoloLens, odwiedź naszą stronę www.synchroltd.com

Foto, video, animacje 3D, VR

Twój partner w multimediach.

Sprawdź naszą ofertę!