W lutym 2019 r. firma Bentley Systems zaprezentowała nowe możliwości technologii HoloLens 2 firmy Microsoft – wykorzystała do tego aplikację poglądową, zintegrowaną z cyfrowym środowiskiem budowlanym SYNCHRO.
Połączenie aplikacji SYNCHRO XR firmy Bentley i gogli Microsoft HoloLens 2 pozwala wykorzystać możliwości rzeczywistości mieszanej na placu budowy. Fot. Bentley Systems
Bardziej intuicyjne i przyjazne dla użytkowników
Co się zmieniło? Przede wszystkim, przeprojektowano wzory interakcji dla gogli HoloLens 2. Usprawniono śledzenie ruchów dłoni w sposób znaczący, dzięki czemu naturalna gestykulacja będzie lepiej wspierana, a użytkownicy będą mogli dotknąć hologramów. Nie tylko zresztą dotknąć – ale i chwytać, oglądać, obracać za pomocą ruchów nadgarstka, a nawet zmieniać ich rozmiar za pomocą oburęcznych gestów rozciągania.
Aplikacja SYNCHRO XR firmy Bentley wykorzystuje w pełni te nowe funkcje i umożliwia bardziej intuicyjną pracę z cyfrowymi bliźniakami – pozwala użytkownikom na współpracę we wspólnej holograficznej przestrzeni rzeczywistości mieszanej, wykorzystując naturalne gesty. Dzięki temu użytkownicy mogą razem planować logistykę projektów budowlanych, przeglądać linię czasu danego projektu oraz wybierać i badać poszczególne elementy.
Środowisko dla wielu użytkowników
Użytkowanie ekranów 2D i danych wejściowych myszki można z powodzeniem zastąpić interakcjami przestrzennymi z modelami 3D i 4D.
W trybie przestrzeni współdzielonej, użytkownicy mogą nawet podawać sobie wzajemnie poszczególne holograficzne obiekty 3D. Użytkownicy w odległych lokalizacjach mogą również korzystać ze wspólnego środowiska. Te rozwiązania całkowicie zmieniają sposób interakcji użytkowników z modelami cyfrowymi.
Rzeczywistość mieszana
Czym tak naprawdę jest HoloLens? To specjalny system powiązany z wirtualną rzeczywistością, wykorzystujący specjalne gogle, których działanie często określane jest mianem rzeczywistości rozszerzonej.
Pośród innych funkcji HoloLens 2 znajduje się ergonomia i zwiększone pole widzenia (FOV), które wpływają znacząco na komfort użytkowania urządzenia i realistyczne środowisko jakie zapewnia. Waga urządzenia została równomiernie rozłożona na głowie użytkownika, dzięki czemu można z niego komfortowo korzystać przez 45 minut. Zwiększone 2-krotnie pole widzenia (FOV) sprawia, że hologramy zdają się być teraz częścią fizycznej przestrzeni. Dzięki aplikacji SYNCHRO XR, uzyskujemy niezwykle realistyczną wizualizację.
Połączenie aplikacji SYNCHRO XR firmy Bentley i gogli Microsoft HoloLens 2 pozwala wykorzystać możliwości rzeczywistości mieszanej na placu budowy. Fot Bentley Systems
SYNCHRO XR – dane techniczne
Aplikacja SYNCHRO XR działa dzięki połączeniu z bazą danych cyfrowych bliźniaków projektu działającą w chmurze. W centrum tej bazy danych znajdują się dane SYNCHRO, które obejmują zadania, zasoby, siatki 3D, pola danych użytkownika, dokumenty, problemy, użytkowników, firmy oraz status. Z tej bazy danych aplikacja potrafi wygenerować modele 4D wraz z możliwością przemieszczania się w przód i w tył po osi czasu budowy. Pozwala to zespołom budowlanym na wizualizację planowanego podejścia pracy z wykorzystaniem holograficznej mocy obliczeniowej HoloLens – zaawansowanego urządzenia rzeczywistości mieszanej dostępnego na rynku. Po załadowaniu danych do HoloLens użytkownicy mogą dopasować cyfrowe zasoby i informacje do świata fizycznego, a nawet zaktualizować dane i zsynchronizować je z powrotem do serwera.
Korzyści i potencjał
Jeżeli dodamy do tego korzystanie z siatek rzeczywistości, to możemy mówić o jeszcze większej liczbie możliwości. Przykładowo, skanowanie rzeczywistości w warunkach powykonawczych można załadować do HoloLens, zapewniając w ten sposób wgląd w przekrój budynków, niczym korzystanie z promieni rentgena. Użytkownicy mogą widzieć przez ściany i sufity, aby zobaczyć co zostało faktycznie zbudowane przez nakładanie różnych warstw zeskanowanych danych w fizycznej przestrzeni. Rozwiązanie to zmienia całkowicie sposób, w jaki będziemy myśleć o konserwacji i renowacji budynków.
Podsumowanie
Zadaniem aplikacji SYNCHRO XR jest zwiększenie użyteczności i dostępności danych cyfrowych bliźniaków. Aplikacja umożliwia podłączenie na bieżąco do bazy danych planowania budowy, co otwiera nowy rozdział w historii interfejsów pozwalających na interakcję człowieka z maszyną. W uproszczeniu: celem tego projektu jest odkrycie nowych sposobów pracy i projektowania za pomocą danych. Projekt wyjaśnia również, co oznacza używanie danych cyfrowych w połączeniu z fizyczną przestrzenią – nie w postaci ekranów, na które patrzymy, lecz w postaci obiektów 3D, umieszczonych w czasie i przestrzeni.
Możliwość wprowadzenia cyfrowych modeli budowlanych 4D do rzeczywistości mieszanej jest pionierskim rozwiązaniem w branży i zapowiada zmianę interakcji całego łańcucha dostaw z cyfrowymi bliźniakami.
Aby dowiedzieć się więcej o aplikacji SYNCHRO i SYNCHRO XR dla gogli HoloLens, odwiedź naszą stronę www.synchroltd.com
Konferencje Inżynieria
WIEDZA. BIZNES. ATRAKCJE
Sprawdź najbliższe wydarzenia
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany. Przejdź do formularza logowania/rejestracji.