Krakowskie Centrum Muzyki w Cichym Kąciku ma powstać do 2023 r. Zostanie zbudowane w oparciu o projekt autorstwa biura BE DDJM Architekci sp. z o.o., który wygrał międzynarodowy konkurs architektoniczno-urbanistyczny. Miasto planuje w 2021 r. podpisać z firmą umowę na wykonanie projektu budowlanego, a następnie ogłosić przetarg na wykonanie obiektu.
Makieta Krakowskiego Centrum Muzyki. Bogusław Świerzowski/krakow.pl
- W konkursie oceniono 25 prac
- Zwycięzca otrzyma 100 tys. zł i zostanie zaproszony do wykonania dokumentacji projektowej
- Koncepcja centrum muzycznego w Cichym Kąciku ma już niemal 20 lat
Nagroda za wyrazistość
Konkurs ogłoszono w sierpniu, zaproszono 42 uczestników, a w pierwszym etapie złożono 25 opracowań studialnych. Do finału zakwalifikowano trzy prace. Za najlepszy jury uznało projekt autorstwa Jarosława Kutniowskiego, Marka Dunikowskiego, Aleksandry Dzienniak i Mateusza Dudka z grupy BE DDJM Architekci sp. z o.o. z Krakowa.
Pierwszą nagrodę przyznano za wyrazistość formalną zwartego układu bryły projektowanego obiektu Krakowskiego Centrum Muzyki, ukształtowaną z zastosowaniem założeń opartych o klasykę wzorca tego typu budynku, zawierającego dobrze przemyślany układ współpracujących ze sobą elementów traktów funkcjonalnych budynku, co zarówno zapewnia jego sprawne funkcjonowanie, jak i daje znakomity potencjał możliwości etapowania przy jego realizacji – czytamy w uzasadnieniu werdyktu.
Pierwsze miejsce i współpraca
Oprócz 100 tys. zł nagrody, zwycięzca zostanie zaproszony do negocjacji w trybie zamówienia z wolnej ręki na wykonanie na podstawie pracy konkursowej kompleksowej dokumentacji projektowej. Od podpisania umowy, firma projektowa sporządzi dokumentację w ciągu 18 miesięcy.
Wizualizacja: SARP
Pozostali nagrodzeni
Drugą nagrodę (60 tys. zł) otrzymały biura Piuarch s.r.l. z Mediolanu i Inteoria Inga Olszańska z Krakowa. Autorzy projektu to Francesco Fresa, Germán Fuenmayor, Gino Garbellini, Monica Tricario i Inga Olszańska.
40 tys. zł w ramach trzeciego miejsca otrzymało biuro Kozień Architekci S.C. Marek Kozień, Magdalena Kozień-Woźniak, Katarzyna Kozień-Kornecka z Krakowa. Przyznano też honorowe wyróżnienie firmie architektonicznej Lahdelma & Mahlamӓki + KXM. Autorzy projektu to Rainer Mahlamäki, Katri Rönkä, Jukka Savolainen, Nina Vehviläinen oraz Amir.H Teymourtash.
Źródło: krakow.pl
Nieudany alians z samorządem wojewódzkim
Plany budowy muzycznego centrum w Cichym Kąciku to powrót do koncepcji sprzed lat.
– Od prawie 20 lat istniała koncepcja budowy sali koncertowej w Cichym Kąciku. Ta idea miała być realizowana przez fundację prof. Gałońskiego. Minęło 20 lat, w związku z powyższym przystąpiliśmy do inicjatywy z Urzędem Marszałkowskim, by wspólnie zbudować Centrum Muzyki na Grzegórzkach. Zostały spełnione wszystkie elementy, takie jak zamiana działek i gruntów, powstała koncepcja z budową parku Skrzatów w pobliżu, rozpisany został konkurs. Konkurs się nie rozstrzygnął, ponieważ zwycięska firma wprowadziła w błąd organizatorów. W związku z tym nie została podpisana umowa o wykonawstwo. W tej sytuacji podjęliśmy decyzję o powrocie do pierwotnego założenia – budowy Krakowskiego Centrum Muzyki na Cichym Kąciku – powiedział prezydent Krakowa Jacek Majchrowski. Dodał też, że miasto w październiku wystąpiło do Urzędu Marszałkowskiego o rozwiązanie umowy dotyczącej budowy Centrum Muzyki na Grzegórzkach, jednak nie otrzymało odpowiedzi, a w takiej sytuacji umowa jest nieważna.
Serce muzycznego Krakowa
Planowane centrum będzie z jednej strony siedzibą Capelli Cracoviensis, Sinfonietty Cracovii czy Baletu Dworskiego „Cracovia Danza”, a z drugiej – miejscem wykorzystywanym przez innych twórców i organizacje pozarządowe. Stanie się też przestrzenią dla takich festiwali, jak Opera Rara, Muzyka w Starym Krakowie czy Festiwal Sacrum Profanum.
Kompleks ma powstać z wykorzystaniem najlepszych światowych rozwiązań urbanistycznych, architektonicznych, akustycznych i funkcjonalnych. - Ma być rzeczywistym sercem muzycznego Krakowa, miejscem działalności artystycznej i programowej najważniejszych krakowskich zespołów muzycznych, ale także centrum edukacji muzycznej i artystycznej.
Wizualizacja: SARP
Koncerty dla tysiąca gości
W budynku znajdzie się główna sala koncertowa na tysiąc osób, sala – aula dla 300 uczestników, przestronne foyer dostępne niezależnie od koncertów oraz trzy wielofunkcyjne sale prób. Ma się tu także znaleźć kreatywna przestrzeń publiczna, zaplanowano przedszkole artystyczne. Centrum ma harmonizować z otaczającą zielenią, a kontekstem dla niego są Błonia, kopiec Kościuszki, park Jordana oraz osie widokowe na Stare Miasto i Wawel.
Entuzjastyczna ocena projektu
W sprawozdaniu pokonkursowym napisano: zaprojektowana bryła, w zaproponowanej technologii prefabrykatu z białego betonu, śnieżnobiałym portykiem ze świecącym wnętrzem zamykająca perspektywę Błoń, z jej otwarciem przeszklonymi przestrzeniami komunikacyjnymi na istniejący kontekst przestrzenny daje pewność uzyskania donośnego obiektu o jednocześnie klasycznej artykulacji i bardzo nowocześnie rozumianym, minimalistycznie powściągliwym języku form. Uzyskany efekt przestrzenny daje dużą pewność przełożenia na społeczne oddziaływanie obiektu.
Przeczytaj także: Dworzec Gdańsk Główny odzyska historyczny charakter
Konferencje Inżynieria
WIEDZA. BIZNES. ATRAKCJE
Sprawdź najbliższe wydarzenia
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany. Przejdź do formularza logowania/rejestracji.